Nurmeksen Sepot

Vuonna 1915 perustettu urheiluseura, jonka jäsenmäärä v.2016 oli n. 370.

Urheilulajeja on kahdeksan,

Jääkiekko,           Pesäpallo

Lentopallo,          Suunnistus

Tanssi                   Yleisurheilu

Hiihto,                  Pöytätennis

URHEILUTOIMINTA
Sepot on kasvattajaseura, joka tarjoaa harrastusmahdollisuuksia lapsille ja nuorille kuuden jaoston, kahdeksan lajin parissa. Seuran toiminta on pitkälti juniorityötä niin joukkue- kuin yksilölajeissakin. Tarkoituksena on edelleen kehittää toimintaa niin, ettei kilpaileminen aina ole välttämätöntä vaan osallistuminen ja liikunnan riemu. Seura on sitoutunut noudattamaan reilun pelin sääntöjä ja kasvatustyöhön panostetaan jatkossa mm. kouluttamalla seuran toimesta valmentajia, kerhonvetäjiä ja vanhempia. Urheilutoiminta perustuu talkoisiin ja vapaaehtoisuuteen. Esimerkkeinä mainittakoon jääkiekkojaosto, joka osallistui aktiivisesti jäähallin rakentamiseen innokkaitten harrastajien käyttöön sekä tanssijaosto, joka järjesti vuosien ajan valtakunnallisesti arvostettua SuksetRistiin Susirajalla tanssileiriä.

YHTEISTYÖ
Seppojen toiminta on laajaa. Yritysten kanssa yhdessä järjestetään yleisötapahtumia ympäri vuoden, esimerkiksi Ruusunpäiväkävely (Jukolan Osuuskauppa) ja Hippokisat (Pohjois-Karjalan Osuuspankki).

HALLINTO
Nurmeksen Seppojen toimintaa leimaa lyli sata vuotta pitkä historia. Seppojen johtokunnassa on puheenjohtajan ja sihteerin lisäksi jokaisesta jaostosta edustaja, ja näin seuran sisällä kulkee tieto parhaalla mahdollisella tavalla. Yksi hienoimpia asioita on neuvottelutaito ja sopu, jolla on saatu jaettua niin yhteiset avustukset kuin sponsorituetkin. Näin suuressa organisaatiossa tulee olla perusteita ja sääntöjä, jotta tasapuolisuus jokaisen lajin välillä turvataan.

TALOUS
Pääseura on pyritty rakentamaan taloudellisesti itsenäiseksi. Sepot on pystynyt jo useiden vuosien ajan palkkaamaan kokopäiväisen toiminnanohjaajan, joten palkkakustannukset ovat pääseuran suurin menoerä. Vakituisen työntekijän palkkaaminen on edellytys koko seuran aktiiviselle osallistumiselle Nurmeksen harrastustoimintaan, tapahtumiin ja elinkeinoelämään. Varainhankinnan osalta pääseura huolehtii talkoiden järjestelyistä, sponsorisopimusten tekemisestä sekä koko seuran yhteisten tapahtumien organisoinnista. Sepot –lehti ilmestyy jokaiseen kotiin kaksi kertaa vuodessa. Jaostoissa talous perustuu sponsoritukien ja avustusten lisäksi puffettituloihin, osanottomaksutuloihin ja talkoisiin. Monen jaoston menoista matkakulut haukkaavat ison osan. Liikuntapaikkojen vuokra harjoitusten, kilpailujen ja turnausten järjestämistä varten on myös huomattava menoerä.

TYÖLLISTÄJÄNÄ
Sepot myös työllistää. Työllistämistuen ehtona on vakinaisen toiminnanohjaajan palkkaaminen. Joka vuosi työllistämme avulla 1-2 toimistotyöntekijää, 2-3 jäätelökioskin työntekijää, sekä ilman erillistä tukea tuomareita ja kerhonvetäjiä. Työllistämisasioissa yhteistyö Pohjois-Karjalan Liikunnan ja työvoimatoimiston kanssa on ollut tarpeellista. Työllistäjänä Sepot haluaa tarjota työntekijöille mielekkään työympäristön, hyvän perehdyttämisen, vastuualueita tehtävissä, palautetta sekä aidon tekemisen ilon. Usein työllistettäviltä ihmisiltä löytyykin taitoja ja ideoita, joiden avulla toimintaa voidaan kehittää tai kustannussäästöjä saadaan aikaan.

Tervetuloa mukaan toimintaan!!